Księga znaku – co to? Czy jest potrzebna?

Księga znaku – co to? Czy jest potrzebna?

Oryginalne, ciekawe i przyciągające uwagę logo to duży krok na drodze do osiągnięcia marketingowego sukcesu przez przedsiębiorstwo. Pełnię sukcesu można osiągnąć jednak jedynie wtedy, gdy zostaje ono w odpowiedni sposób wykorzystane. W tym niezwykle pomocna będzie księga znaku (po angielsku: “brand book”).

Czym jest księga znaku?

Księga znaku jest pewnego rodzaju instrukcją obsługi firmowego logo. Zawsze jest tworzona przez autora finansowego identyfikatora. Dzięki niej każdy, kto będzie musiał skorzystać z logo, będzie doskonale wiedział, w jaki sposób może to zrobić.

Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?

Każda księga znaku powinna zawierać elementy takie jak:

  • geneza logo,
  • dopuszczalna ilość i forma konfiguracji,
  • konstrukcja znaku,
  • pole ochronne logo,
  • alternatywne wersje logo,
  • opis fontów zastosowanych w logo,
  • niedopuszczalne modyfikacje znaku,
  • możliwe tła i wielkości do zastosowania przy logo.

Projektowanie logo, szczególnie takiego, które z założenia ma budzić zainteresowanie, nie kończy się na stworzeniu samego znaku. Tak naprawdę to dopiero początek, który co prawda będzie widoczny dla klientów, jednak dla osób, które będą z niego korzystały, niezbędne jest przedstawienie znacznie większej ilości informacji.

Z projektowaniem księgi znaku związane jest nie tylko stworzenie jej użytecznej zawartości, ale również tak podstawowych elementów jak okładka oraz spis treści. Choć istnieje lista niezbędnych elementów, które obowiązkowo muszą się znaleźć w księdze (by była ona użyteczna i odpowiednio funkcjonalna), w zależności od wybranego przypadku niekiedy zachodzi konieczność dodania do niej dodatkowych informacji. Ich forma oraz ilość uzależniona jest przede wszystkim od charakteru znaku, oraz indywidualnych potrzeb.

Księga znaku jest dokumentem bardzo obszernym, który w zależności od potrzeb może występować w formie elektronicznej bądź papierowej (a nawet w obu jednocześnie). Najważniejsze jest precyzyjne opracowanie i opisanie zasad, dzięki których znajomościom możliwa będzie łatwiejsza, a co najważniejsze efektywniejsza praca z logo. To bardzo ważne, bowiem logo pełni przede wszystkim funkcje budzącą skojarzenia z daną marką, pozwalająca konsumentom na przypisanie znaku do odpowiedniego przedsiębiorcy. Samo patrzenie na logo nie jest jednak w stanie przynieść odpowiedzi na wiele nurtujących kwestii i problemów, jakie mogą wyniknąć przy jego zastosowaniu. Dlatego też tak ważne jest opracowanie księgi znaku, która stanowi dalszą część prac kreatywnych nad projektowaniem logo.

Księga znaku nie może być tworzona przypadkowo, sprowadzona jedynie do niewiele wnoszących i wyjaśniających ogólników. Niezależnie od tego, ile czasu ma zająć jej tworzenie, powinna być opracowana z dużą starannością i dbałością o każdy, nawet z pozoru najdrobniejszy i najbardziej błahy szczegół. W księdze warto zawszeć szablony czy gotowe projekty, które znacznie zwiększą czytelność zawartych w niej informacji. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie sposób wykorzystania firmowego logo, czy to na papeterii, czy wizytówkach, odzieży dla pracowników, stoiskach, gadżetach reklamowych, samochodach, budynkach bądź jakichkolwiek innych obiektach, na których stosowane jest firmowe logo.

Przykłady księgi znaku

Post Comment